Miten viestiä lähiruoasta? Aitoja makuja -viesti on vapaasti yritysten, muiden organisaatioiden ja hankkeiden käytettävissä, kun halutaan viestiä pienten elintarvikeyritysten toimialasta.

Lähiruokaviestinnän tueksi kuvia ja infograafeja

Ohje kuvien ja infograafien käyttöön
Lähiruoan merkityksiä on visualisoitu oheisilla kuvilla ja infograafeilla, joita saa jakaa vapaasti somen eri kanavissa kuten Facebookissa, Twitteriss ja Instagramissa. Kuvat on tarkoitettu kaikkien elintarviketoimijoiden lähiruoasta viestimiseen ja markkinointiin. Aitojamakuja.fi julkaisee kuvia myös omissa somekanavissaan. Kuvat on ladattavissa alta.

Aitoja makuja -viestin löydät yltä, kohdasta ”tutustu tarkemmin”. Ydinviesti on sisäänrakennettu kuviin ja infograafeihin, jotta elintarviketoimijoiden on helppo viestiä lähiruuasta samansuuntaisesti.

Aitoja makuja -teemat lähiruuan ydinviestille ovat:

Kuvat jakautuvat kolmeen teemaan:

Käyttöohjeet:

  1. Klikkaa kuvan alta joko jpg tai pdf. Kuva aukeaa uuteen ikkunaan suurena.
  2. Jos avaat jpg:nä, klikkaa hiiren oikealla näppäimellä ja valitse ”Tallenna kuva nimellä”, jolloin voit nimetä sen ja tallettaa omalle koneellesi. PDF:n voit niin ikään tallentaa omalle koneelle.
  3. Käytä kuvaa someviestinnässäsi.

Esimerkkejä, miten kuvia voi käyttää:

Infograafia voi käyttää esimerkiksi oman tilan päivityksessä, kun se tukee itse tuotettua tekstiä. Yhteen lauseeseen mahtuva päivitys sisältää yleensä riittävästi ja tärkeimmän asian. Toisinaan päivitys voi olla moninaisempikin. Esimerkiksi elokuussa 2017 Osta tilalta-sivusto tarttui ”Parasta motivointia” kuvalla ajankohtaiseen kukkakaalin ylituotantotilanteeseen kannustamalla ihmisiä satokausihankintoihin. Yhdistävä tekijä #kukkakaalitalkoot’iden ja tulevan Osta tilalta -päivän välillä oli paikallisen tuottajan tukeminen, joka lisää omaa, tuottajan ja tässä tilanteessa erityisesti luontoympäristönkin hyvinvointia mahdollisen ruokahävikin vähentämisen kautta.



Lähiruokaan liittyviä teemoja kannattaa tuoda esiin yhteyksissä, joissa lähiruoka koskettaa ihmisiä. Esimerkiksi viikonloppuna aamupalalla Facebookissa voisi odottaa tilan sivulleen lataama hyvän mielen tunnelmakuva. Twitterissä ja Instagramissa kuvaan kannattaa liittää mukaan kuvan sisältöä kuvaavia tunnuksia, kuten #tilannimi #aitojamakuja ym.



Erilaiset Tuottajat esiin-kuvat toimivat tilan omassa viestinnässä kohderyhmän mukaan. Voit valita sika-, nauta-, muna-, vilja- ja leipomotuotantokuvista tuotantoosi sopivimman. Nämä herättävät ajatuksia sellaisenaan, eivätkä aina tarvitse muuta tekstiä oheen.

 

Lähiruoka

Infograafit

Tuottajat esiin


jpg / pdf


jpg / pdf


jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf

jpg / pdf
 
 
jpg / pdf
 

 


^